Κυριακή 21 Αυγούστου 2016

Νέα συζήτηση, σχετικά με τα: 1. Αν είναι σωστό ή λάθος το κάλυμμα κεφαλής (μαντήλα) των ορθοδόξων χριστιανών γυναικών, όταν εκκλησιάζονται… 2. Αν είναι σωστό ή λάθος, το να αγιογραφούν τον Χριστό σαν… μακρυμάλλη χίπη.

ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΟ ΘΕΜΑ: 
Σάββατο, 20 Αυγούστου 2016

«Στη Μόσχα αδελφές μου, στη Μόσχα!»

Panagiotis Michalopoulos
Κοριτσάκια με μαντήλες; Γιατί;
Tina Antoniou
Γιατι το λεγει ο Αποστολος Παύλος οταν προσευχωνται οι γυναίκες η οταν μπαινουν σε χωρο Ιερό να καλύπτουν τα μαλλια τους.
Καλο ειναι να μάθουν και τα κοριτσάκια απο νωρίς.
Δε το βρίσκω λάθος

Panagiotis Michalopoulos
οταν μπαινουν γενικα σε χωρο Ιερό οπως σε ενα μοναστηρι, ή ειδικα στο ναο στη θεία λατρεία;

Panagiotis Michalopoulos
Διαβάζω στην Α΄ προς Κορινθίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου:
«Πρέπον εστίν γυναίκα ακατάλυπτον τω θεώ προσεύχεσθαι; ουδέ η φύσις αυτή διδάσκει υμάς ότι ανήρ μεν εάν κομά ατιμία αυτώ εστιν, γυνή δε εάν κομά δόξα αυτή εστιν; ότι η κόμη αντί περιβολαίου δέδοται αυτή».

Panagiotis Michalopoulos
Εδώ, ούτε λίγο ούτε πολύ, μαθαίνουμε ότι οι άντρες με μακριά μαλλιά, όπως και οι ιερείς μας, θεωρούνται και άτιμοι και θηλυπρεπείς!

Panagiotis Michalopoulos
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι:
Ο άνδρας πρέπει να έχει ακάλυπτη την κεφαλή -στην προσευχή στη λατρεία, που σημαίνει να έχει κοντή κόμη και όχι μακριά και τούτο διότι η μακριά κόμη θεωρείται, ότι είναι κάλυμμα της κεφαλής. Αντίθετα, η γυναίκα πρέπει να μην έχει κοντή κόμη ή (όπως συνηθιζόταν τότε) να μην έχει κόμη μαζεμένη και δεμένη ψηλά στο κεφάλι της (ή κότσο όπως οι δικές μας οι θεούσες), αλλά θα πρέπει η κόμη της να είναι μακριά και να πέφτει ελεύθερα προς τα κάτω, οπότε η κόμη αυτή θεωρείται ως κάλυμμα της κεφαλής της.

Panagiotis Michalopoulos
Ο Παύλος σ’ αυτό το θέμα είναι κατηγορηματικός και σαφής:
«Η κόμη αντί περιβολαίου δέδοται αυτή», δηλ. τα μαλλιά της έχουν δοθεί αντί για κάλυμμα. Από την άλλη πλευρά, το να έχει ο άνδρας μακριά μαλλιά, δηλ. να έχει κάλυμμα στην κεφαλή, εκτός του ότι είναι αφύσικο και δηλώνει θηλυπρέπεια, από την άλλη ντροπιάζει το Χριστό, γιατί αντί να έχει Αυτόν για κάλυμμα, αυτός έχει τα μακριά μαλλιά του για κάλυμμα.

Panagiotis Michalopoulos
Η γυναίκα όμως έχει για κάλυμμα της κεφαλής της τα μακριά μαλλιά της, αν δε έχει τα μαλλιά της σηκωμένα ή έχει κοντά μαλλιά, τότε είναι σαν να είναι ξυρισμένη και επομένως να μην έχει κάλυμμα στην κεφαλή. Στην περίπτωση αυτή, που η γυναίκα δηλαδή δεν διαθέτει φυσικό κάλυμμα (τα μαλλιά της), τότε θα πρέπει να φέρει τεχνητό κάλυμμα στην κεφαλή, που είναι ένα πέπλο, ένα βέλο, ένα μαντήλι, κ.λπ. Επί πλέον τα μαλλιά της την προφυλάσσουν από ζηλόφθονα και κακόβουλα πνεύματα («αγγέλους», δηλ. δαίμονες), που επιβουλεύονται την εικόνα της εικόνας του Χριστού («δια τούτο οφείλει η γυνή εξουσίαν έχειν επί της κεφαλής δια τους αγγέλους»).
Σταύρος
Ο Χριστός τί κάλυμμα κεφαλής έφερε ως πρότυπο μίμησης; 

Δεν θυμάμαι να έχω πετύχει απεικόνιση του προσώπου Του με "κοντό μαλλί". 
Panagiotis Michalopoulos 

Panagiotis Michalopoulos 
ΑΣΧΕΤΟ, ΑΛΛΑ ΚΑΛΟ ΚΙ ΑΥΤΟ: 
https://www.facebook.com/metanoeiteradioshow/photos/a.369022029845028.86398.368190569928174/1128662617214295/?type=3&theater
 

Ιωάννης Καρδάσης
Ο Χριστός δεν ήταν ναζηραίος, δηλ. δεν είχε μακρύ μαλλί, δεν ακούμπαγε νεκρό και δεν έπινε κρασί. Το αντίθετο μάλιστα.
Ο Παύλος διδάσκει, για τον άνδρα να έχει πολύ κοντό μαλλί και για την γυναίκα να έχει πολύ μακρύ μαλλί.
Ο Παύλος είχε πρότυπο το Χριστό, όταν δίδασκε ο άνδρας να έχει πολύ κοντό μαλλί. Δεν πιστεύω άλλη εμφάνιση να είχε ο Χριστός και άλλη να δίδασκε ο Παύλος!
Αλλά και τόσοι κανόνες της Εκκλησίας διδάσκουν για πολύ κοντό μαλλί για τον άνδρα. Όλοι αυτοί οι κανόνες δεν παίρνουν για πρότυπο το Χριστό;

https://xairete.blogspot.gr/2016/08/blog-post_56.html

Επισκέπτης
Καλησπέρα και χαίρετε! Οπωσδήποτε ο Κύριος είναι μελαχρινός με κοντά μαλλιά και με γενειάδα, δεν έχει γαλάζια μάτια, ούτε ξανθά μακρυά μαλλιά ούτε και ξανθά γένεια.
Στις πολλές και διαφορετικές ερμηνείες ως προς το κάλυμμα κεφαλής γυναικών θα συνεισφέρω με άλλη μία, την οποία ασφαλώς θεωρώ έγκυρη. 

Πρώτα θα παραθέσω ότι στα παιδικά μου χρόνια, επισκεπτόμενος το ορεινό χωριό της καταγωγής μου, όλες οι γυναίκες και οι νέες, ακόμα και ανύπαντρες είχαν μαντήλια στο κεφάλι και μακρυά μανίκια, ακόμα και το καλοκαίρι. Φούστες μέχρι την κνήμη όλες, και καμμιά παντελόνι. 
Με ακάλυπτο κεφάλι, κοντό μανίκι κ.λπ. ήταν μόνο οι "πρωτευουσιάνες" που στις διακοπές επισκέπτονταν το χωριό. Βαμμένα μαλλιά, τότε, καμμιά!  
Στην εποχή μας άλλαξαν άρδην όλα, ακόμα και στα μυστήρια. 
Παρεβρισκόμουν σε βάπτιση, όπου όταν έσκυψε η κουμπάρα με το αβυσσαλέο ντεκολτέ, βλέπαμε όχι μόνο τους μαστούς που κρέμονταν αλλά και τις ρόγες!!! Ο ιερέας διάβαζε αφοσιωμένος στο ευχολόγιο, αλλά όταν έπεσε το βλέμμα του, τά'χασε!!! Σταμάτησε τους ψαλμούς, και μετά από μερικά δευτερόλεπτα αμηχανίας ψέλλισε: ντροπή, σκεπάστε την με κάτι, και της έφεραν ένα σάλι. 
Τα περιγράφω γλαφυρά, διότι το μαντήλι ως κάλυμμα στην εποχή μας είναι περισσότερο συμβολικό παρά ουσιαστικό, δηλ. η γυναίκα να καλύπτει την κεφαλή και να είναι με το κομπινεζόν τι νόημα έχει; Πρέπει όλη να είναι καλυμμένη.
21 Αυγούστου 2016 - 6:33 μ.μ.
Επισκέπτης 
Χαίρετε και πάλι, κύριε Παναγιώτη, θα παρακαλούσα όμως, θερμά, και ξανά και πάλι, αφού το σχόλιο από το παρασκήνιο μεταφέρθηκε στο προσκήνιο, να μην συνοδεύεται από συγκεκριμένες φωτογραφίες συνανθρώπων μας, διότι δεν αναφέρομαι στους συγκεκριμένους εικονιζόμενους, τους λίαν συμπαθείς, τους και σεμνά ενδεδυμένους 
(φανταστείτε πώς ήταν το ντεκολτέ της κουμπάρας που περιγράφω αλλά και πόσο χυμώδες ήταν το στήθος, συνήθως όσες έχουν κάτι άνω του μέσου όρου είναι εκείνες που το επιδεικνύουν). [...]
21 Αυγούστου 2016 - 9:02 μ.μ. 
ΣΧΕΤΙΚΟ: 
Ο γερο-πάπαρδος καθοδηγεί με το δάχτυλο τη νύφη, να μη σκύψει περισσότερο διότι από τη στάση της αυτή έχει την καλύτερη του θέα… προς το περιεχόμενο του βαθέως ντεκολτέ νυφικού της!..

http://xairete.blogspot.gr/2010/09/blog-post_4954.html 

ΣΧΕΤΙΚΟ:
Τρίτη, 12 Οκτωβρίου 2010 

Τι να παρατηρεί άραγε αυτός ο νεαρός παπάς, στον γάμο Καγιάς-Κριθαριώτη;

Σχετικό άρθρο:
Διαβάσαμε…
(Παρασκευή, 10 Ιουλίου 2009)
ΤΟ ΚΑΛΥΜΜΑ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ
(Άρθρο του κ. Ιωάννη Καρδάση, Χημικού-Οικονομολόγου
http://churchsynaxarion.blogspot.gr/2009/07/blog-post_4475.html

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Καλησπέρα και χαίρετε! Οπωσδήποτε ο Κύριος είναι μελαχρινός με κοντά μαλλιά και με γενειάδα, δεν έχει γαλάζια μάτια, ούτε ξανθά μακρυά μαλλιά ούτε και ξανθά γένεια.

Στις πολλές και διαφορετικές ερμηνείες ως προς το κάλυμμα κεφαλής γυναικών θα συνεισφέρω με άλλη μία, την οποία ασφαλώς θεωρώ έγκυρη. Πρώτα θα παραθέσω ότι στα παιδικά μου χρόνια, επισκεπτόμενος το ορεινό χωριό της καταγωγής μου, όλες οι γυναίκες και οι νέες, ακόμα και ανύπαντρες είχαν μαντήλια στο κεφάλι και μακρυά μανίκια, ακόμα και το καλοκαίρι. Φούστες μέχρι την κνήμη όλες, και καμμιά παντελόνι. Με ακάλυπτο κεφάλι, κοντό μανίκι κ.λπ. ήταν μόνο οι "πρωτευουσιάνες" που στις διακοπές επισκέπτονταν το χωριό. Βαμμένα μαλλιά, τότε, καμμιά! Στην εποχή μας άλλαξαν άρδην όλα, ακόμα και στα μυστήρια. Παρεβρισκόμουν σε βάπτιση, όπου όταν έσκυψε η κουμπάρα με το αβυσσαλέο ντεκολτέ, βλέπαμε όχι μόνο τους μαστούς που κρέμονταν αλλά και τις ρόγες!!! Ο ιερέας διάβαζε αφοσιωμένος στο ευχολόγιο, αλλά όταν έπεσε το βλέμμα του, τά'χασε!!! Σταμάτησε τους ψαλμούς, και μετά από μερικά δευτερόλεπτα αμηχανίας ψέλλισε: ντροπή, σκεπάστε την με κάτι, και της έφεραν ένα σάλι. Τα περιγράφω γλαφυρά, διότι το μαντήλι ως κάλυμμα στην εποχή μας είναι περισσότερο συμβολικό παρά ουσιαστικό, δηλ. η γυναίκα να καλύπτει την κεφαλή και να είναι με το κομπινεζόν τι νόημα έχει; Πρέπει όλη να είναι καλυμμένη.

Ως προς το κάλυμμα της κεφαλής των γυναικών: "Διά τούτο οφείλει η γυνή εξουσίαν έχειν επί της κεφαλής διά τους αγγέλους*". Εξουσία σημαίνει εξουσία. Το κάλυμμα της κεφαλής συμβολίζει την αναγνώριση αυτής της εξουσίας.

*Διά τους αγγέλους τι σημαίνει; Αυτό είναι το δύσκολο να ερμηνευτεί, υπάρχουν πολλές μα πολλές και διαφορετικές ερμηνείες πατέρων, ο δε Δρ. Κων/νος Σιαμάκης αφού τις αναφέρει όλες, καταλήγει, βάσει και της Γραφής ότι το νόημα είναι: Γυναίκα χριστιανή, όταν προσεύχεσαι ή προφητεύεις στις λατρευτικές συνάξεις της Εκκλησίας, οφείλεις να έχεις σύμβολο εξουσίας στην κεφαλή διότι και οι άγγελοι αναγνωρίζουν την εξουσία του άντρα. Και σύμβολο εξουσίας είναι το κάλυμμα της κεφαλής (μαντήλι, φακιόλι).

Με δυο λόγια, γενικά η πίστις μας διδάσκει οτι ως προς το φύλο "ουκ ένι άρσεν ή θήλυ". Ειδικότερα όμως στη λατρευτική και ποιμαντική ζωή της εκκλησίας, επειδή ο Κύριός μας, ο Θεάνθρωπος, είναι Θεός ως προς την θεία φύσι και άνδρας ως προς την ανθρωπίνη φύσι, μόνο ο άνδρας εκπροσωπεί τον Χριστό στην Εκκλησία αφού μόνο αυτός συνεχίζει το κήρυγμα του Κυρίου, μόνο αυτός τελεί τα μυστήρια, μόνο αυτός κρατεί την ηγεσία της στρατευομένης Εκκλησίας που του εμπιστεύτηκε ο Κύριος. Ο Χριστός ως ανήρ είναι η κεφαλή και των αγγέλων και πάσης της Εκκλησίας. 'Οπως οι άγγελοι υποτάσσονται στον Χριστό, ο οποίος ως προς την ανθρωπίνη φύσι του είναι άνδρας, έτσι οι χριστιανές γυναίκες όταν προσεύχονται στις συνάξεις ή προφητεύουν δι' Αγίου Πνεύματος στις συνάξεις, να φορούν κάλυμμα στην κεφαλή ως σύμβολο εξουσίας των ανδρών. Για να μη μοιάζουν με τις ιέρειες της ειδωλολατρείας που με μακρυά ξέπλεκα μαλλιά γοήτευαν το ακροατήριό τους. Πάντα ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω. Επί πλέον, λέω εγώ και ως δείγμα σεμνοπρέπειας. Ο άντρας χάριν αυτής της τάξεως απαγορεύεται να έχει κάλυμμα στην κεφαλή κατά τη λατρεία, διότι είναι "εικών και δόξα του Θεού" ενώ η γυναίκα είναι "δόξα του ανδρός". Αυτά ως προς την περίληψι που επιχείρησα, να κάνω, επιτυχώς ή ανεπιτυχώς από κείμενο του Κ.Σ.

Επισκέπτης

Ανώνυμος είπε...

Χαίρετε και πάλι, κύριε Παναγιώτη, θα παρακαλούσα όμως, θερμά, και ξανά και πάλι, αφού το σχόλιο από το παρασκήνιο μεταφέρθηκε στο προσκήνιο, να μην συνοδεύεται από συγκεκριμένες φωτογραφίες συνανθρώπων μας, διότι δεν αναφέρομαι στους συγκεκριμένους εικονιζόμενους, τους λίαν συμπαθείς, τους και σεμνά ενδεδυμένους (φανταστείτε πώς ήταν το ντεκολτέ της κουμπάρας που περιγράφω αλλά και πόσο χυμώδες ήταν το στήθος, συνήθως όσες έχουν κάτι άνω του μέσου όρου είναι εκείνες που το επιδεικνύουν).

Να συνεχίσω, με την ευκαιρία τις σκέψεις που έχουμε ξανασυζητήσει: Προφανώς στην εποχή των Αποστόλων το μαντήλι στο κεφάλι, και η πλήρης κάλυψη του σώματος με τα ενδύματα ήταν συνηθισμένα σε όλες τις σεμνοπρεπείς γυναίκες, όπως άλλωστε και στη χώρα μας ιδίως στα χωριά, μέχρι μερικές δεκαετίες.
Σε ακόμα παλιότερες εποχές, όλα ήταν τόσο πολύ καλυμμένα στις γυναίκες, ώστε όταν φαινόταν ο αστράγαλος, "έλαμπε ο γιαλός!!!" (και σηκώθηκε το ποδοφούστανό της και εφάνηκε ο ποδαστράωγαλός της, έλαμψ' ο γιαλός κοντή, νεραντζούλα φουντωτή). Και το μανίκι ήταν μακρύ. Τα μπανιερά (μαγιώ) ήταν ολόσωμα, τα μπάνια χωριστά για άντρες και γυναίκες ενώ τώρα έχουμε τα αμαρτωλά "μπαιν μιξτ" και δεν συζητάμε πλέον αν είναι ολόσωμο ή μπικίνι το μαγιώ (αυτό θεωρείται σεμνό) αλλά αν οι γυναίκες θα φοράνε το ένα από τα δύο μέρη του μοικίνι, κι αν το φορούμενο είναι κορδόνι ή λίγο πλατύτερο. Στην Ορθόδοξη Ρωσία, αλλά και στο Παλαιό Ημερολόγιο και στους Πεντηκοστιανούς στην Ελλάδα, οι γυναίκες φορούν μαντήλι στις συνάξεις. Σε περιοχές της Ελλάδας με μειονοτικό μουσουλμανικό πληθυσμό, οι μουσουλμάνες Ελληνίδες γυναίκες και σήμερα φορούν τη μπούργκα και κανένας άντρας δε βλέπει το πρόσωπό τους. Πλην των πνευματικών επιπτώσεων (π.χ. αμαρτωλοί λογισμοί εκ του οράν) και ως άντρες χάνουμε τον αντρισμό μας με την περιφερόμενη γύμνια, και αυτή είναι και μια αιτία που οι σύζυγοι δεν έχουν την έντονη έλξη, διότι άλλο να βλέπεις χίλιες γυμνές ή υμίγυμνες στο δρόμο, στην εργασία, στην παραλία, στην τηλεόραση, και να τις συφκείνεις με τη σύζυγό σου κι άλλο να βλέπεις όλες τις άλλες γυναίκες σεμνά ενδεδυμένες και μόνο τη σύζυγό σου ακάλυπτη οπότε η επιθυμία είναι διά βίου και έντονη.

Συμπέρασμα: Το κάλυμμα της κεφαλής των γυναικών όταν προσεύχονται ή προφητεύουν στην λατρευτική σύναξη, όταν πρέπει να συμβολίζει την εξουσία, και εκείνη οφείλει να συμβολίζει αλλά και να συνάδει με συνολική σεμνοπρεπή εμφάνιση και διαγωγή...

Χαίρετε εν Κυρίω (αν θέλει ο κος Ι. Καρδάσης του οποίου έχω διαβάσει και το σχετικό με το κάλυμμα της κεφαλής άρθρο, μπορεί να δει το επαινετικό για εκείνον σχόλιό μου, όπως και το αντίστοιχο του κου Μιχαλόπουλου, προ ολίγων ημερών)

Επισκέπτης