Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2013

Οι πρώτες εικόνες της Παναγίας (Διαβάστε όλο το concept, την γενική ιδέα να πούμε, αποκλειστικά στο ιστολόγιο «χαίρετε»!)

Διαβάζω, και σε παρένθεση σχολιάζω:
Ποιές ήταν οι πρώτες εικόνες της Παναγίας; Ποιός τις έφτιαξε;
 

Πόσο όμορφη είναι η Ιερή μας Παράδοση. Πόσο απλά είναι όλα… Πόσο μεγαλειώδη και θαυμάσια. Ο ιατρός Λουκάς και η Παναγία μας, συνομιλούν... (όταν πια η Παναγία έχει γεράσει;).
Ο (Ανδρολόγος - γυναικολόγος;) ιατρός, της ζητάει την άδεια να την ζωγραφίσει, και εκείνη την δίνει… Τι ωραία εικόνα. Πόσο όμορφα ξεκίνησε η απεικόνιση των Αγίων μορφών της ορθοδοξίας μας και η τιμητική τους προσκύνηση… (και η μπάζα στα παγκάρια).

 
O Ευαγγελιστής Λουκάς (που κατά λάθος σπούδασε γιατρός), ήταν ο πρώτος αγιογράφος (αυτό ήταν το χόμπι του), στην ορθόδοξη μας ιστορία.
Οι πρώτες του εικόνες (και οι τελευταίες;) είχαν ως θέμα την Υπεραγία Θεοτόκο.
 

Κάποια μέρα λοιπόν (εκεί που καθόταν και βαριόταν που δεν είχε άρρωστους πελάτες να εξετάσει), ένοιωσε την επιθυμία (μια φλασιά, να πούμε) να ζωγραφίσει την Παναγία και γι’ αυτό και της το ζήτησε και «πήρε την ευλογία της»…  
(…και αυτή, κάθισε μετά, με τις ώρες να του ποζάρει, υπομονετικά, όπως να πούμε η Βουγιουκλάκη στον Αλεξανδράκη). 
 
Τότε άγγελος Κυρίου, του έδωσε τρία ξύλα (διότι δεν ήταν και μαραγκός ο άνθρωπος να κάθεται να πριονίζει), και πάνω σε αυτά έφτιαξε τις τρεις πρώτες εικόνες... (τόσες εικόνες – ιερός αριθμός το τρία, - οσες και οι… παραγγελίες!)

Όταν τελείωσε την πρώτη εικόνα την οποία έκανε με χρώματα (λαδομπογιά;) επάνω στο ένα από τα τρία ξύλα που πήρε από τον άγγελο, πήγε (εκεί κοντά ήταν άλλωστε) να την δείξει στην Παναγία για να ακούσει την (καλλιτεχνική – κριτική) άποψη της. Εκείνη -η Παναγία, είδε την εικόνα και του είπε ότι ήταν πολύ καλή (την είχε πετύχει σαν φωτογραφία, τέλεια και τα χρώματα), όμως -του είπε- είχε ένα έλλειμμα πολύ σημαντικό. 

Εικονιζόταν μόνη της, δεν είχε ζωγραφίσει ο Λουκάς τον Ιησού Χριστό, βρέφος... (γριά στο μεταξύ εκείνη, και ο Χριστός, …στους ουρανούς!)
 
Ο Ευαγγελιστής Λουκάς (δεν την χάλασε, αυτήν την πρώτη εικόνα με την Παναγία -σολο – πορτρέτο), και (περιμένοντας πάντα ασθενείς πελάτες, που δεν έρχονταν) έκατσε και έκανε (μια και είχε περισσευούμενα ξύλα), έκανε λοιπόν και δεύτερη εικόνα… 


Εδώ πια (εκτός από μπογιές), πρόσθεσε (πειραματικά), και  κερί (αγιορείτικο), πρόσθεσε και μαστίχα (Στέφανου, Χίου) στο ένα από τα δύο ξύλα που έμειναν από αυτά που του έδωσε ο άγγελος (όπως είπαμε και ξανάλεμε). 
Και όταν τέλειωσε, τότε (μια και δυο) πήγε πάλι να την δείξει στην Παναγία... (που ήξερε τον Χριστό, για να του πει αν τον πέτυχε κι αυτόν).
 
Στο τελευταίο ξύλο που είχε μείνει, ο Ευαγγελιστής Λουκάς (είχαν έρθει στο μεταξύ και κάτι παραλήδες πελάτες στο ιατρείο του,  και τα ειχε οικονομήσει), έκανε λοιπόν με χρυσό και ασήμι, την τρίτη εικόνα, και την πήγε και αυτή στην Παναγία. 
Τότε η πανάμωμος Παρθένος ευλόγησε και τις τρεις εικόνες (ευλογία – πακέτο) και (σε άπταιστα αρχαία ελληνικά) του είπε: «Η χάρις του εξ εμού τεχθέντος δι’ εμού μετ’ αυτών».
Δηλαδή (σε μετάφραση στα νέα ελληνικά), η χάρη του υιού μου (όχι «γιου μου», όπως είναι στη μαλλιαρή γλώσσα) να είναι πάντα και με τις τρεις εικόνες. 


Αυτές οι τρείς εικόνες της Παναγίας που έφτιαξε ο Ευαγγελιστής Λουκάς, έχουν Πατριαρχική αναγνώριση! (τώρα, μάλιστα!)
 

Η μία από τις τρεις εικόνες της Παναγίας που χάραξε πάνω σε ξύλο ο Ευαγγελιστής Λουκάς (που ήταν και Πόντιος), είναι η Παναγία Σουμελά
Από τις άλλες δύο, η μία βρίσκεται στη Μονή (καλλιγραφίας) Κύκκου της Κύπρου, και η άλλη στη Μονή (καλλιγραφίας, επίσης) του Μεγάλου Σπηλαίου.
 

ΠΗΓΕΣ:
http://orthodoxanswers.gr/poies-itan-oi-protes-eikones-tis-panagias/
http://www.im-ka.gr/2013-01-07-13-50-14/2013-01-07-13-50-51/22-2013-01-21-15-41-10
http://www.kykkos.org.cy/imkykkou.cy.net/proskynima_monis.shtml
http://www.hellenica.de/Griechenland/Religion/GR/PanagiaSoumela.html

5 σχόλια:

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΔΑΣΗΣ είπε...


Αγαπητέ κ. Μιχαλόπουλε

Αντιγράφουμε από το μνημειώδες έργο του Λ. Ουσπένσκυ: "Η Θεολογία της εικόνας".

Η ορθόδοξη παράδοση αποδίδει τις πρώτες εικόνες της Παναγίας στον Ευαγγελιστή Λουκά, που ζωγράφισε τρεις εικόνες μετά την Πεντηκοστή.
Η πρώτη ανήκει στον τύπο της "Ελεούσας", η δεύτερη στον τύπο της "Οδηγήτριας" και η τρίτη αναπαριστά την Παναγία, χωρίς το Παιδίον.
Σήμερα υπάρχουν δέκα εικόνες της Παναγίας στη Ρωσική Εκκλησία, που αποδίδονται στον Ευαγγελιστή Λουκά. Επί πλέον υπάρχουν είκοσι μία στη Δύση και το άγιον Όρος, από τις οποίες οι οκτώ βρίσκονται στη Ρώμη, σύνολο τριάντα μία εικόνες. Ασφαλώς δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε, πως οι εικόνες αυτές είναι ζωγραφισμένες από το χέρι του Ευαγγελιστή. Τίποτε δικό του δεν διεσώθη.
Οι εικόνες όμως, που αποδίδονται στον άγιο Λουκά συμπεριλαμβάνονται σε μια παράδοση, σύμφωνα με την οποίαν ο άγιος Λουκάς παρέδωσε τα πρωτότυπα, δηλ. είναι εικόνες αντίγραφα των προτύπων που άφησε ο άγιος Λουκάς.

ΙΚ

P. MICHALOPOULOS είπε...

Είναι όμως να απορεί κανείς, για το πώς μπορούσε ο Λουκάς να ζωγραφίσει αξιόπιστα την Παναγία, δεδομένου ότι ο ίδιος δεν ήταν μαθητής του Χριστού, δεν γνώριζε την Παναγία, αλλά έγινε μετά χριστιανός (από τους Εθνικούς προερχόμενος), και ακολουθούσε τον απόστολο Παύλο στις περιοδείες του…

Λέτε, ότι σύμφωνα με την Ιερά Παράδοση, άρχισε να ζωγραφίζει μετά την Πεντηκοστή.
Ίσως λοιπόν να του ήρθε και αυτού κάποια σχετική επιφοίτηση, και έκανε -από θεία έμπνευση, αυτά τα ζωγραφικά του έργα… Αυτά τα πρωτότυπα που χάθηκαν, και που σώζονται όπως λέτε μόνο σε αντίγραφα.

Αν είναι έτσι, τότε πώς διαδόθηκε αυτό το παραμυθάκι με τον Άγγελο που του έδωσε τα τρία ταμπλό για να ζωγραφίσει, το παραμυθάκι με την κουβέντα που είχε με την Παναγία για να της πάρει την άδεια κλπ;
Καταντάει λοιπόν η ιστορία αυτή, και όχι μόνο, καταντάει η θρησκεία μας, γενικά, κάτι σαν τα παραμύθια της Χαλιμάς, σαν το λυχνάρι του Αλαντίν, με το ιπτάμενο χαλί… Σαν τον Αλή Μπαμπά και τους 40 κλέφτες… Σαν τις περιπέτειες του Ταρζάν, ή του Νασταδίν Χότζα!
Κρίμα!

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΔΑΣΗΣ είπε...


Αγαπητέ κ. Μιχαλόπουλε

Πράγματι, ορισμένα πράγματα, που αναφέρει η Παράδοση, ότι έγιναν, στην πραγματικότητα δεν έγιναν. Παράδειγμα:

Όλοι γνωρίζουμε την Παράδοση, ότι η αγία Ελένη βρήκε τον Τίμιο Σταυρό. Και όμως:

Τρεις άγιοι της Εκκλησίας μας: Χρυσόστομος, Εφραίμ Σύρος, Κύριλλος Ιεροσολύμων, αναφέρουν, ότι ο Τίμιος Σταυρός δεν υπάρχει επί της γης. Τον πήρε μαζί του ο Χριστός και θα επανέλθει με αυτόν στην β΄ παρουσία.

Πέντε άγιοι αγνοούν το γεγονός: Αθανάσιος, Βασίλειος, Γρηγόριος Θεολόγος, Γρηγόριος Νύσσης, οσία Μελάνη (οι δυο τελευταίοι πήγαν στον Πανάγιο Τάφο).

Ένας άγιος καταγράφει το γεγονός: ο Μεδιολάνων Αμβρόσιος (ex occidente lux?), ο οποίος αναφέρει ότι βρέθηκε και η επιγραφή του Πιλάτου.

Βγάλτε τώρα εσείς την άκρη.

ΙΚ

P. MICHALOPOULOS είπε...

Το «ex occidente lux?», είναι λατινικό, προφανώς.
Πώς το μεταφράζουμε;

ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΔΑΣΗΣ είπε...

«ex occidente lux?» =
"Εκ δυσμών το φως;"

Και μεταφορικά θέλει να πει, ότι ό,τι νεωτερισμός προέρχεται από τη Δύση, όπως π.χ. τα περί του αγίου φωτός που και αυτά προέρχονται από τη Δύση, αλλά διατηρούνται, στα Ιεροσόλυμα, καθότι είναι προσοδοφόρα, φέρουν δηλαδή και χρυσόν.

ΙΚ